Ioan 17:3 susține ca viata veșnica consta în: acumularea permanenta cunoștinței despre Dumnezeu și despre Isus.

Cele 10 porunci împreună cu multe alte legi, subliniau imperfecțiunea umană (drept consecința condamnarea la moarte), în vreme ce legea noua instituita de Isus ne schimbă perspectiva înspre viata veșnică. Porunca a 5-a din cele 10 porunci garanta 'o viata lunga pe pământ' fără o recompensa extinsa. Restul poruncilor nu mai presupun nici o recompensa. In virtutea noului legământ, viața veșnică este o consecință a unei relații speciale cu Dumnezeu care se obține prin aprofundarea cunoștințelor despre El și despre Isus Cristos pe care L-a trimis. Dacă învățam sa îl cunoaștem pe Dumnezeu și pe Isus vom intra in situația privilegiata in care gratia divina se va face simțită, viata veșnică nefiind un scop în sine ci o consecință.

Aparent simplu, pentru a-l cunoaște pe Dumnezeu trebuie sa citim instrucțiunile și relatările biblice care ne vor permite sa aprofundam cunoștințele despre El. De exemplu, citind și meditând asupra celor 10 porunci aflăm maniera in care pregăteau evreii cadrul potrivit primirii lui Mesia. Deși sunt norme morale incontestabile care contribuie la cunoașterea deplina a lui Dumnezeu, totuși nici in urma cu 3500 de ani și nici astăzi prin ele însele nu garantează dobândirea unui premiu special cum ar fi viata veșnică.

Potrivit jen.ro evreilor le-au fost date un total de 613 porunci: , negative si pozitive
Conform cu jewfaq.org, rabinii au pus poruncile pe categorii:


Matei 5:17-20 - Isus nu a venit sa strice legea, ci a implinit legea. Legea era data evreilor si ii pregateau pentru a-l primi pe mantuitorul Isus, cel pe care mielul de Paste il prefigura.
Carturarii si fariseii era un grup politic si religios care cunosteau legea pe dinafara, dar nu o traiau, nu o simteau, pentru ca nu le ajunge la inima. Isus atinge 2 puncte in versetul 20, si anume:
1. Cu totii trebuie sa ne straduim sa asimilam modul de a gandi a lui Iehova (cunoastem principiile sale si le aplicam)
2. Fariseii si carturarii nu sunt atat de evlaviosi pe cat se prezentau.

  • Porunca 6-a: Sa nu ucizi. Isus i-a in discutie porunca a6-a din legea mozaica care spune: „Sa nu ucizi“. El o intareste, o imbunatateste, ridicand calitatea celui care o respecta: depasim nivelul formalismului respectand aceasta noua lege, si suntem indemntati la actiune, nu doar sa nu ucidem (sa nu facem fapte rele), ci sa nu nutrim sentimente negative, deoarece sentimentele negative sunt cele care duc la acte de violenta (crime). In manifestarea sentimentelor negative, fac parte seturi de cuvinte cum ar fi „prostule“, „nebunule“, in principal acuzatii care deriva dintr-o inima ce tine manie si resentimente. (Matei 5:39) Faptul de a traii intr-o stare de spoirit negativa si conflictuala cu aproapele nostru, ne poate descalifica de la fiata vesnica si ne poate califica pentru Gheena (Era o constructie zidita, groapa de gunoi a evreilor unde erau aruncate gunoaiele si cadavre ale saracilor sau talharilor. IN prezent simbolizeaza moartea vesnica, sau moarte a 2-a). Cine continua sa tina manie si nu este dispus sa ierte pe aproapele sau, nu se califica pentru intrarea in noul sistem. Matei 5:21-24 Relatia noastra cu Dumnezeu este conditionata de buna noastra intelegere cu semenii nostrii. Dumnezeu nu ne va asculta rugaciunile pana nu ne impacam cu ei. Biblia spune ca nu il putem iubi pe Dumnezeu care nu se vede, daca nu putem sa iubim pe oameni, care se vad. (1 Ioan 4:20) Vedem asadar ca putem ajunge in Gheena (groapa de gunoi) fara sanse de iesire daca avem o stare de spirit necorespunzatoare. Cu atat mai mare va fi pedeapsa din partea lui Iehova daca ne-am permite sa credem ca putem lua viata altora pe diverse motive (dusman de patrie, dusman al religiei, dusman al diferitelor clase sociale)
  • Porunca a7-a. Isus i-a in discutie porunca a7-a: „Sa nu comiti adulter!“, o intareste ridicandu-ne la un alt nivel moral, in care sunem dedeterminati sa ne tinem sub control gandurile si pornirile ascunse, care nu se vad asa cum se vedea imoralitatea. Isus foloseste un mod de predare prin care sublinea necesitatea de a ne tine in frau pornirile si a lupta impotriva unei tentatii pana acolo incat sa facem sacrificii atat de mari si dureroase echivalente cu indepartarea unui organ (ochi, mana). Prin extensie, porunca lui Isus se poate aplica la mai multe vicii ale noastre, uneori ascunse, care nu sunt vazute de semenii nostrii. Trebuie sa luptam impotriva oricarei tentatii care sta in calea prieteniei noastre cu Iehova, deoarece nici o masura nu este suficent de drastica pt a lupta impotria acesteia.
  • Isus i-a in discutie una dintre poruncile mozaice: „Oricine îsi va lasa nevasta sa-i dea o carte de despartire!“. Daca in timpul celor 10 porunici era permis ca sotul sa divorteze legal de sotia lui pe orice motiv, Isus intareste spiritul legii acesteia prin care imoralitatea este singurul motiv care permite divortul, deoarece este Juramant Matei 5:33-37.
  • In general, evreii aveau obiceiul sa jure pe parinti, pe Ierusalim, pe lucruri sfinte, pe capul lor. Isus ii indeamna sa fie cinstiti si sa fie parolisti si sa evite minciuna: „Da-ul vostru sa fie Da si Nu-ul vostru sa fie Nu“. Matei 5:38-39.
  • Isus pune in antiteza legea veche in care ni se permitea sa uram pe dusmani si sa-i pedepsim cu aceiasi moneda, cu noua lege de o calitate morala superioara prin care invatam sa suportam mai degraba paguba decat sa ne periclitam relatia pasnica cu semnii nostrii. Suntem indemnati ca daca primim o palma, sa nu ripostam, deci sa nu fim razbunatori. Un crestin nu va avea un spirit razbunator, va fi dispus sa ierte, nu se va angrena in niciun fel de conflict, cu atat mai putin intr-un conflict armat. Din pacate, multi frati crestini ortodocsi, catolici, reformati, penticostali, baptisti, etc.. si-au pierdut viata fiind ucisi de proprii lor frati de credinta din tabara adversa. Aceste perfectari ale legii sunt date cu scopul de a instaura un spirit crestin pasnic, propice studiului personalitatii divine, care in cele din urma inseamna viata vesnica.

Matei 22:37-40: Isus face un rezumat al intregii legi mozaice (care era cuprinsa in peste 400 de legi si porunci) si o reduce la doar 2 porunci: - Sa iubesti pe Domnul, Dumnezeul tau, cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau. - Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine însusi. Legea veche era o lege pasiva, care era restrictiva, dar nu indemna la actiune, in vreme ce legea noua, prin iubire, indeamna la actiune. Legea veche poate fi asemanta cu zicala romaneasca: „Ce tie nu iti place altuia nu-i face“ in vreme de legea noua este angajativa si suna astfel: „Faceti altora tot ce ati dori sa va faca altii voua“ (Matei 7:12). Isus a fost sfarsitul legii mozaice, deoarece in persoana lui s-a implinit legea Ro 10:4


Legea

Scopul ei - apărarea poporului împotriva închinării false. Dumnezeu descoperă Cuvantul Sau lui Iacov si Israel. El nu a lucrat asa cu niciun alt popor.

  • Ps 147:19, 20

     Ef 2:13, 14 - înainte eram departe de Dumnezeu - Prin Isus am fost apropiați - Isus a dărâmat zidul ce separa pe evrei de ne-evrei,

      Cu 600 de ani se profețește un legământ nou: Nu ca legământul încheiat cu israeliții pe care i-am scos din tara Egiptului, care a fost încălcat. Legea va fi scrisa in inima lor.

  • Ier 31:31-34

Legea data lui Israel nu mai e valabila

  • Luca 16:16 - Legea si proroci au ținut pana la Ioan.
  • Gal 3:23-25 - Înainte eram sub Paza legii ca închiși, păziți pentru credința ce va avea sa fie descoperita. Legea a fost îndrumătorul spre Cristos ca sa fim considerați drepți prin credința in el.

Galateni 3 - de citi integral.

  • 3: 11 nimeni nu e nu îndreptățit înaintea lui D=zue prin zece.
  • 3:12 -legea nu se intameiaza pe credinta.
  • 3:13 - Isus a facut blestemat pt noi (deut 21:23)
  • 3:14

Prin lege nu devenim perfecți

  • Gal 3:11, 12
  • Ro 7:1-10 -(4) Prin trupul lui Cristos am murit in ce privește legea. Legea duce la moarte.
  • 2 Cor 3:7
  • Evr 10:1
  • Fa 13:38, 39; 1:7-9

Creștinii nu au nevoie de cele 10 porunci

  • 1 Tim
  • 2 Cor 3:3, 5,6

Creștinii scoși de sub lege

  • Gal 3:10-13; 4:4,5; 1:5
  • Ro 5:13; 7:14,15; 7:6; 10:4
  • Evr 7;12

Fiind model de perfecțiune aduce osanda. Daca încalci o lege te faci vinovat de încălcarea întregii legi.

  • Iacov 2:8- 10
  • Ro 3;19
  • Gal 5:3

Un legământ nou superior legii

  • Evr 8:6, 13 ; 9:24- 28 ; 2:2- 4 ; 3:1 - 4:11
  • Ezechiel 20:23 - 25
  • Ex 34:28

Iubirea eclipsează legea

  • Ro 13:10

Neamurile fac din fire lucrurile legii

  • Ro 2:24
  • Gal 5:14

Pavel nu era sub lege

  • 1 Cor 9:20

Timp indefinit

  • Ex 31:16
  • Ge 9:6

Legea ( Bogatul si Lazar)

  • Lu 16:16 - “Legea si proprocii pana la Ioan”
  • Lu 16:17 - “Mai usor sa treaca cerul si pãmântul… o singurã frântura din Lege”
    • - Legea nu a venit. A venit Cistos
  • Mat 5:17, 18 - Cristos împlinitorul legii
  • 1 Petru 1:24, 25 - Cuvântul lui Dumnezeu nu va trece Luca 16: 18- cheia (Lazãr si Bogatul)

Iehova căsătorit cu Israel:

  • Ieremia 31: 31, 32
  • Osea 2:16, 20
  • Ioan 3:28-30 - Isus are mireasã.- legãturã de cãsãtorie cu Israelul spiritual.
  • Romani 7:1-6 - Israelul carnal prin intermediul morþii lui Cristos este eliberat de legãmântul de cãsãtorie cu Iehova dând-ui dreptul sã devinã soþia lui Cristos.
  • Matei 19:3-9 - Legile date- împietrirea inimilor oamenilor.
  • Geneza 9:1-6 - (Geneza 9 - înaintea Legii existau legi - crimã; sânge)
  • Geneza 39:7-9 - Iosif - sotia lui Potifar.

Evr 12:2


Parte din legea veche data lui Israel: sa arzi in foc d-zei straini ➱ Deut. 7:25


        E foarte posibil ca Isus sa fi fost acuzat ca încalcă sau desființează legea mozaica (legea data prin Moise in anul 1513, data ieșirii din sclavia Egiptului). Isus se para zicand: “Sa nu credeți ca am venit sa stric Legea sau Prorocii; am venit nu sa stric, ci sa împlinesc. Caci adevărat va spun, cata vreme nu va trece cerul si pământul, nu va trece o iota sau o frântură de slova din Lege, înainte ca sa se fi întâmplat toate lucrurile.” - Matei 5:17-18. Isus era o persoana de natura divina pe pământ care putea împlini legea, deoarece era perfect, fără greșeală. Legea era atât de dură, încât nu putea fi respectată de către un om imperfect. (Matei 12:11 - El le-a zis: „Cine este omul acela dintre voi care, dacă are o oaie şi-i cade într-o groapă+ în sabat, n-o apucă şi n-o scoate afară?) Legea a fost dată sa scoată in evidenta păcatul. Ea arata cat suntem de păcătoși si condamna la moarte, deoarece nu putea fi respectata.

        Romani 7:6-13:6 - Dar acum am fost eliberaţi de sub Lege, fiindcă am murit faţă de cea care ne ţinea legaţi, ca să fim sclavi într-un sens nou, prin spirit, şi nu în sensul vechi, prin codul scris. 7 Ce vom spune deci? Este Legea păcat? Nicidecum! De fapt, n-aş fi cunoscut păcatul dacă n-ar fi fost Legea. De exemplu, n-aş fi cunoscut pofta dacă Legea n-ar fi zis: „Să nu pofteşti“. 8 Însă păcatul, găsind prilej prin poruncă, a produs în mine pofta sub toate formele ei, căci fără lege păcatul era mort. 9 Într-adevăr, fără lege eu eram altădată viu, dar, când a venit porunca, păcatul a prins din nou viaţă, însă eu am murit. 10 Şi porunca aceasta, care era pentru viaţă, mi-am dat seama că era pentru moarte. 11 Fiindcă păcatul, găsind prilej prin poruncă, m-a amăgit şi m-a omorât prin ea. 12 Deci Legea este sfântă şi porunca este sfântă, dreaptă şi bună. 13 Atunci ce este bun a ajuns pentru mine moarte? Nicidecum! Ci păcatul a făcut aceasta, ca să se arate ca păcat care îmi cauzează moartea prin ce este bun,+ pentru ca păcatul să devină şi mai păcătos prin poruncă. Porunca ne face conștienți prin intermediul legii de faptul ca păcatul rodește în noi pofte si dorințe nepotrivite. (Rom 7:8) Astfel, porunca a scos in evidenta inclinația inimii (Rom 7:9)
Porunca de a nu pofti face parte din cele 10 porunci (Exod 20:17)
Porunca este un barometru, sau un indicator al păcatului, adică indică gradele de decădere la care am ajuns.
Păcatul are putere din cauza legii, deoarece ea îl scoate în evidență si ne condamna la moarte.

        Evrei 10:1 - În adevăr, Legea, care are umbra bunurilor viitoare, nu înfăţişarea adevărată a lucrurilor, nu poate niciodată, prin aceleaşi jertfe care se aduc neîncetat în fiecare an, să facă desăvârşiţi pe cei ce se apropie.

         Legea (vechiul legământ) este sfântă. Legea, care e aducătoare de moarte, prevestește ceea ce urmează sa fie realitate (viitorul in forma sa reala), deci este o prefigurare a realității viitoare, deoarece ea nu reflecta realitatea prezenta (1513 i.en), ci doar o umbra. De ce? Deoarece printr-o jertfa repetitiva de iertare a păcatelor nu am fi ajuns niciodată la desăvârșire. Prin desăvârșire înțelegem aprobarea definitiva a noastră de către Dumnezeu si prin urmare, binecuvântările care deriva din aceasta (ca un tata care își recunoaște copilul, deci va primi numele lui si un statut). Așadar, legea, deși e perfecta si sfântă, nu poate sa ii facă perfecți pe cei care doresc sa fie aprobați de Dumnezeu, dar duce spre perfecțiune. (Evrei 10:1)

        Putem conchide ca Legea ii ținea pe evrei robi unor reguli stricte si unor dispoziții greu de urmat si de respectat. Evreii au fost salvați din robia acestei legi, prin intermediul lui Isus, deoarece el a împlinit legea. (Isus a împlinit legea prin multe feluri). Respectarea noului legământ avea să fie făcută într-un spirit nou (“duh nou”), adică după alte principii.

        Isus a întărit anumite punte din Legea mozaica prin Noul Legământ.
Psalmi 147:19,20 - Din aceste versete înțelegem ca cele 10 porunci si celelalte legi erau date evreilor. Iehova nu a lucrat si nici nu a coordonat niciun alt popor de acest fel. Legea a fost data cu un scop. Si anume, sa indice spre Mesia, adică spre eliberator. Toată lumea pe acea vreme aștepta pe Mesia si stia că urma să vina. Cele 10 porunci si celelalte administrative erau porunci scrise pe piatra, ulterior pe hârtie, iar aceasta trebuiau sa fie respectate cu strictețe de evrei, deoarece Iehova a făcut un contract cu ei. Legea noua, instituita de Isus era scrisa in inima, fără sa se dea o porunca sau o obligație, ci se baza pe principii. Totul se bazează pe sentiment, iubire, liber arbitru, si oricine dorește, din orice popor are libertatea de a asculta de acestea, nu mai prezintă o obligație. (Ieremia 31:31-33)

        Faptul ca noul Testament a fost scris in limba greaca, si nicidecum in ebraica si aramaica asa cum era Vechiul testament, indica faptul ca se adresa tuturor națiunilor, nu doar evreilor, deci Noul legământ se lărgea. Se vad efectele unui nou legământ, unui nou contract intre Dumnezeu si evrei, un contract ce favorizează o relație speciala intre națiuni si Dumnezeu necunoscuta anterior. Acea relație specială, a fost ratificata in momentul morții lui Isus, care a murit pentru întreaga lume, nu doar pentru evrei. Isus a fost respins si omorât de către evrei, in vreme ce Pilat, un om păgân, a încercat să îl salveze din mana lor.

        Proiectul lui Dumnezeu a fost ca Salvatorul omenirii, Mesia, pe care majoritatea evreilor îl așteptau, sa se nască într-o familie puternica, serioasa, temătoare de Dumnezeu, care sa facă parte dintr-un popor care sa se închine unitar lui Dumnezeu. Acel popor nu exista pe acea vreme, asa cum nu ar exista cu atât mai puțin in zilele noastre. Acel popor a fost format de la început dintr-un singur om prieten al lui Dumnezeu, Avram. Are loc un contract intre 2 prieteni pe care noi astăzi il cunoaștem sub numele de Legământul Avraamic, mai târziu întărit prin cel Mozaic, legământ prin care Dumnezeu își propune sa îl recompenseze pe acesta pentru fidelitatea sa printr-un mare număr de urmași, care pana la urma va deveni un popor din care se va naște Salvatorul, Mesia, sămânța. Acesta este un contract-promisiune. Acesta devine obligatoriu pentru toți descendenții lui Avraam. Pentru cei dintre urmași care nu erau de acord cu acest contract, nu exista nicio clauza de reziliere, prin urmare el era implacabil, de neocolit, obligatoriu. Descendenții lui Avram erau așadar obligați sa se in închine lui Iehova.

        Potrivit cu Ieremia 31:31-33, noul legământ nu mai era obligatoriu. Fiind facultativ, el avea sa fie scris pe inima fiecarui membru al poporului lui Dumnezeu. Aceasta sugerează clar implicarea sentimentului de iubire profunda fata de Dumnezeu prin intermediul mediatorului, Mesia. Așadar este logica concluzia lui Isus prin care rezuma întreaga lege la doua porunci in Matei 22:37-40:

  1. Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.
  2. Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.

        Așadar, legea noua era activa deoarece îndeamnă la acțiune prin iubire, spre deosebire de legea veche (mozaica) care era restrictiva. Legea veche poate fi asemănată cu zicala romanească: “Ce ție nu îți place altuia nu-i face” in vreme de legea noua este angajativă si suna astfel: “Faceți altora tot ce ați dori sa va facă alții vouă” (Matei 7:12).

Noul Legamant - de inserat din pc-ul alb Ier 31:31 - legamantul facut cu evreii avea sa fie inlocuit cu un nou legamnt, instituit de Isus cu discipolii. Primul legamant nu a fost respectat de evrei si nu se adresa tuturor natiunilor. Al doilea legamant urma sa fie facut cu discipolii si oamenii tuturor natiunilor.

Accesari ale paginii din Martie 2021, Astăzi: today, Ieri: yesterday Total: counter

  • by Florin Chitiul